Miten hyötyä verkkosivuiltani kerätyistä tilastoista?

Zone Blogi
RSS: Jaa:

Jotta saisit sivustostasi kaiken mahdollisen hyödyn irti, kannattaa hyödyntää kaikkia taustalla kerättäviä tilastoja, jotka koskevat kävijöitä ja itse sivustoa. Miten tämä voidaan tehdä ja mitä hyötyä siitä on?

Miten hyötyä verkkosivuiltani kerätyistä tilastoista?

Mitä tietoja kerätään?

Kustakin verkkosivustosta voidaan kerätä erityyppisiä tilastoja, jotka auttavat ymmärtämään paremmin kävijöiden käytöskuvioita ja käyttötottumuksia. Voit mitata helposti kävijöiden kokonaismäärää, sivustolla vietettyä aikaa, eri alasivuilla käymisen prosenttiosuutta ja paljon muuta. Se tarjoaa myös tietoja yksityiskohtaisemmista mittareista, kuten välittömästä poistumisprosentista (bounce rate), joka osoittaa, kuinka suuri osa kävijöistä poistuu sivustolta heti.

Kerättyjen tietojen perusteella voidaan tehdä muutoksia kävijäkokemuksen parantamiseksi ja paremman palvelun tarjoamiseksi.

Samoin kannattaa tutkia, minkälaista sisältöä verkkosivustolla katsotaan eniten. On myös tärkeää ymmärtää, mistä liikenne tulee tai mitkä linkit tuovat kävijöitä verkkosivustolle. Näin saadaan käsitys siitä, tekeekö esimerkiksi tällä hetkellä aktiivinen sosiaalisen median kampanja tehtävänsä tehokkaasti vai ei.

Millä mitata?

Voit tutkia verkkosivustosi tilastoja ja tietoja itse, mutta on kätevämpää käyttää määrätarkoitukseen suunniteltuja ohjelmia, jotka keräävät kaikki tiedot yhteen paikkaan.

Koska Googlen rooli on hakutulosten ja näkyvyyden kannalta Internetissä ratkaiseva, on helpointa käyttää Googlen tätä tarkoitusta varten luomaa työkalua. Google Analyticsin avulla voit seurata ja saada yleiskuvan kaikista edellä mainituista verkkosivuston mittareista.

Niille, jotka haluavat kokeilla jotain muuta, on useita vaihtoehtoja, kuten Mixpanel, Kissmetrics tai Hubspot.

Olipa verkkosivusto sitten verkkokauppa tai pelkkä yritys, verkkotilastojen kerääminen auttaa yritystä kasvamaan ja yksityiskohtaisten tietojen ansiosta myös tekemään korjauksia ja parannuksia verkkosivustoon, mikä lisää mahdollisten kävijöiden määrää.

Suositut postaukset

NO-verkkotunnus nyt Zone.fi:stä – onko yrityksesi valmis Norjan markkinoille?

NO-verkkotunnus nyt Zone.fi:stä – onko yrityksesi valmis Norjan markkinoille?

Ants Korsar
Jos suunnittelet laajentumista Norjaan tai toimit siellä jo nyt, on oikea hetki varmistaa paikallinen ja luotettava verkkotunnus. Nyt .NO-verkkotunnus...
Näin Zone+ AI Assistant tekee kotisivut yritykselle hetkessä

Näin Zone+ AI Assistant tekee kotisivut yritykselle hetkessä

Nikita Tikhomirov
Tekoälyn avulla voit luoda toimivat, näyttävät ja hakukoneystävälliset kotisivut yritykselle ilman teknistä osaamista tai stressiä. Zone+ AI Assistant...
Kuinka valita oikea hostingpalvelu yrityksellesi Suomessa?

Kuinka valita oikea hostingpalvelu yrityksellesi Suomessa?

Nikita Tikhomirov
Verkkosivusto on monelle yritykselle ensivaikutelma – ja sen toimivuus riippuu suoraan hostingpalvelusta. Hyvä hosting vaikuttaa sivuston latausnopeuteen,...
Omistatko varmasti verkkotunnuksesi? ICANNin uusi sääntö pakottaa korjaamaan virheelliset tiedot

Omistatko varmasti verkkotunnuksesi? ICANNin uusi sääntö pakottaa korjaamaan virheelliset tiedot

Jaanus Putting
28. toukokuuta alkaen ICANNin uusi käytäntö astuu voimaan, ja se vaikuttaa kaikkiin geneeristen verkkotunnusten omistajiin. Vaikka aihe voi kuulostaa...